מהו תהליך ניהול רכש?

כמעט בכל ארגון, חברה או עסק, תהליך הרכש תופס תפקיד מרכזי במבנה הארגוני, ולא בכדי. יותר ויותר בעלי עסק ומנהלים מבינים שתהליך הרכש צריך להתנהל בצורה אסטרטגית וחכמה, וביכולתו לשנות דרמטית את תוצאותיו של הארגון. בסופו של דבר, ניהול רכש עוסק בשרשרת הפעילות של הארגון, מקצה לקצה. החל מדרישות הרכש המגיעות מכיוון הלקוחות, ועד איתור מקורות האספקה - מנהל הרכש צריך ראייה רחבה, יכולות תכנון אסטרטגי וכישורי משא ומתן מתקדמים.

 

חשיבותו של ניהול רכש

חשיבותו של תהליך הרכש משתנה בין עסק לעסק. כמובן, ארגון שעוסק בהרכבת או יצירת מוצר הוא ארגון שבו הרכש נמצא במקום מרכזי ומהווה מרכיב ליבה בתפעול הארגון. בעסק שרוכש ומוכר מוצרים ללא שינויים, מדובר בציר מרכזי, אך בצורה קצת אחרת. כך או כך, אין עסק שיכול להתקיים ללא ניהול רכש מקצועי ואסטרטגי.

 

דוגמא למודל ניהול רכש

כדי להסביר, ניתן לקחת בתור דוגמה את אחד המודלים הבסיסיים ביותר: מפעל תעשייתי. בשרשרת התפעול, מיקומו של הרכש הוא מהותי במיוחד לקיום הפעילות היצרנית. תחילה, ברכישת החומרים והמרכיבים הדרושים לפעילות המפעל. ואולם, התמונה מורכבת הרבה יותר מזה. שרשרת הרכש טומנת בחובה שיקולים נוספים כמו כמות, תדירות ההזמנה, וכמובן עלות. כל אלו משפיעים על כל העוסקים במלאכה - החל משרשרת האספקה, דרך הניהול השוטף ועד הניהול הפיננסי. כך, על פי חישוב פשוט, הגעת המוצרים בזמן הנכון ובכמות הנכונה למפעל משפיעה על תהליך הייצור, מהירות הסיפוק ללקוח, טיב החומרים וההתיישנות שלהם וכך גם על הרווחים.

 ניהול רכש - לסיכום

ככל שעולם התעשייה הופך אוטומטי יותר, כוח האדם מצטמצם בפעילות התעשייתית. כך גם הנפח שלו מתוך הוצאות הארגון שינה את איזונו משכר העבודה להוצאות הרכש. יותר ויותר, תהליכי הרכש הופכים להיות משמעותיים יותר בפעילותו של הארגון. השינוי הזה במעמדו של הרכש במסגרת תהליך הייצור עורר שינויים אחרים, שינויים מרחיקי לכת, בתפיסת ניהול הרכש במפעלים רבים ובארגונים בכלל. כך נולד מושג חדש: ניהול רכש אסטרטגי .