סורסינג

שירותי סורסינג - מציאת ספקים תחרותיים לארגון

סורסינג זו עבודה עם ספקים שמבטיחים את תחרותיות הארגון היא תנאי הכרחי לשרידות של החברה. ספקים תחרותיים הם ספקים שמחיריהם מאפשרים לארגון להציע את המוצרים הסופיים שלו במחיר תחרותי, למכור ולהרוויח. לעיתים שינוי של מספר פרמטרים במערך הסורסינג של החברה כמו שינוי זמן המשלוח או שיטת המשלוח, החלפת ספק, עבודה עם ספק מגיאוגרפיה שונה למשל סין או פתיחות לעבודה עם מספר ספקים במקביל, שכל אחד מתמחה בתחום מסוים ויכול להעניק בו מחיר תחרותי, יכולה להוזיל לארגון סכום ניכר.

סורסינג

"מחשבים מסלול מחדש" בתחום הרכש והלוגיסטיקה

חברת מינט מתמחה בניהול של תהליך סורסינג בעסק. החל משלב הגדרות התהליכים, סוגי המוצרים והשירותים הנצרכים בחברה, תוך חלוקה לסגמנטים שונים, חשיבה עם הארגון על המיפרטים של המוצרים, בחינת כדאיות שינוי הספקים או מאפייני האספקה המגוונים, לרבות ספק השילוח, בחינה של החלפת ספקים, ועד לבחינה מחודשת של המוצרים עצמם הנצרכים על ידי החברה.

חשש פסיכולוגי משינוי יעלה סכום ניכר: עסקים רבים חוששים לשנות את הספק או הספקים הקיימים ולבחון חלופות. אך מה אם שינוי ספקים, ואו שינוי תנאים כמו מעבר למשלוח ימי במקום משלוח אווירי יכולים לחסוך לארגון מיליוני דולרים? מחירים ישנים, שאולי כבר אינן תחרותיות ביחס לענף, עולים לחברה יותר. האם השינוי בשורת הרווח בסוף השנה לא מצדיק שינוי זה?

זהו בדיוק מה שפרויקט סורסינג בחברה עשוי לחסוך - כאשר מכפילים את החיסכון השנתי במספר השנים בהם נערך השינוי - עשויים להגיע לחיסכון ניכר.

אם כך מדוע לא כל הארגונים מייעלים את פעילות הרכש והלוגיסטיקה בסגמנטים שונים באופן שוטף? 

חלק מהקיבעון נובע מחשש לשנות מערכת שעובדת טוב, אם כי לא הכי טוב. הרגל לעבוד עם ספק מסוים, ואפילו קשרים אישיים שנבנים עם אותו הספק לאורך השנים. בנוסף תהליך שינוי כרוך גם בסיכון, לעיתים שינוי אישי למבצע השינוי.  

בדיקת כדאיות סורסינג - באמצעות אאוטסורסינג

פניה לחברה חיצונית הרואה את הארגון בעיניים חדשות ומנתחת (גם באמצעים ממוחשבים) את הכדאיות של איתור ספקים ומעבר לספקים חדשים או שינוי בפעילות הלוגיסטיקה של החברה - תוך הזנת כמות גדולה של נתונים ובדיקת תרחישים אפשריים - הוא תהליך בעל מורכבות רבה ויש לבצעו עם חברה מקצועית ובעלת ניסיון. יתרון משמעותי שיש לפנייה לחברה חיצונית המעלה את הרווחיות עבור ארגונים רבים היא שינוי הסטטוס קוו שלחברה חיצונית לעיתים קל יותר לעשות מאנשים פנימיים. שינוי הסטטוס קוו יתבטא בשינוי מתודולוגיות ושיטות עבודה מול ספקים, פניה לספקים חדשים, ביצוע תהליכי תיחור שקודם לא נעשו זמן רב, אוטומציית תהליכים ועוד.

שירותי סורסינג

תהליך השינוי עשוי לגרור התנגדות של לקוחות פנימיים החוששים מהשינוי ומסיכונים שונים שהשינוי יביא, למשל פגישה ברמת השירות של החברה (מוצר עשוי להגיע ללקוח הסופי מאוחר יותר בשינוי ספק השילוח לדוגמה), דבר העשוי לגרום לחוסר שביעות רצון הלקוחות. יש ליצור דיאלוג עם לקוחות פנימיים אלו, להראות להם את הפוטנציאל עבורם של הפחתת העלויות כמו יכולת לספק מחירים תחרותיים יותר ללקוח הסופי, סילוק מתחרה מהשוק, הגדלת או שמירה על המכירות, ולשלב את האילוצים שלהם. הדרך הזאת לכאורה ארוכה יותר מהחלטות שהרכש לוקח לבד אבל במציאות תהיה בסוף נכונה יותר וקצרה יותר.

הרבה יותר קל להחליט כשיש את כל הנתונים. לסיכום, מערכת נתונים מסודרת הכוללת את התרחישים השונים והשפעתם על ניהול מלאי, שינוי תפישה, הוספת אפשרות של רכש באאוטסורסינג לחלק מהמוצרים, שינוי הספקים באמצעות בחינה של אפשרויות התקשרות נוספות והצעות מחיר מתחרות - יכולה לעזור לארגון להתייעל ולבנות תכנית רכש ולוגיסטיקה רווחית יותר לשנים הבאות.