ניהול נכון של שרשרת אספקה

ניהול נכון של שרשרת אספקה

 

העידן המודרני הוא עידן של שינויים, במיוחד שינויים בעולם התעשייה, המסחר והצרכנות. מצב הכלכלה העולמית, יחד עם תהליכי גלובליזציה מואצים ומיתון במשק, יוצרים צורך הולך וגובר בהתייעלות ארגונית. הצרכן המודרני מחפש את המוצר שיסופק לו בזמן הנכון, בכמות הרצויה ובעלות המינימלית. בעידן שלנו, הביטוי "זמן שווה כסף" טעון הרבה יותר במשמעות, כאשר הראשונה לשאת בנטל הלחץ היא שרשרת האספקה.

 

זמינות גבוהה, יחד עם יעילות ארגונית, מתחילה עם ניהול נכון של שרשרת אספקה. אסטרטגיית ניהול שרשרת אספקה היא הדרך להתוות חזון ומטרות שיובילו את תפעול השרשרת בדרך אל היעילות הארגונית. בעולם המודרני על כל ארגון להבין כי ניהול שרשרת האספקה הוא הכרחי לתפעול יעיל של הארגון מבחינה עסקית, פיננסית וארגונית. ניהול נכון של שרשרת האספקה יכול להפריד בין עסק משגשג, ובין עסק מקרטע.

 

אז איך עושים את זה?

 

כשמדובר בניהול שרשרת אספקה חשוב קודם כל ולפני הכל להגדיר את הגישה שבה יש לנקוט. גישת הניהול צריכה להתמקד בתהליך גמיש, המסוגל להתאים את תהליך הרכישה, הייצור והפצת המוצר או השירות ללקוח תוך התאמה באופן מהיר לצרכיו של כל לקוח, וחשוב לא פחות, לצרכיו של המשק. הגדרת השיטה צריכה לכלול בתוכה את הספקים, ספקי המשנה, הלקוחות המסחריים, הלקוחות הסיטונאיים, זרימת החומרים, ההשקעות, תהליכי התפעול ועוד.

 

ניהול שרשרת אספקה צריך לכלול כמה מרכיבים:

 

ראשית, גמישות. גישה נכונה צריכה לכלול את תכנון השרשרת ואת ניהולה, תוך שכלול השינויים בעולם העסקי. שנית, תאום. כל המרכיבים השונים בשרשרת חייבים להיות מתואמים כל הזמן עם מרכיבי הארגון עצמו, החל מהשיווק, דרך הייצור ועד הרכש. גמישות ותאום מאפשרים את היכולת להגיב מהיר לשינויים בצרכי הלקוחות והספקים.

 

עקרון נוסף וחשוב בניהול השרשרת הוא ניהול חכם של המלאי. הארגון צריך לשמור על האיזון הנכון שבין סיפוק מידי ללקוח, תוך כדי מימוש המוצר הסופי כמה שיותר קרוב לנקודת הצריכה. כלומר, התכנון הלוגיסטי צריך לסבוב סביב יעילות מרבית: כל לקוח נשאר מרוצה, ומקבל את המוצר בהקדם האפשרי, ובמקביל, כמות המלאי מצומצמת על פי כמות הלקוחות, כל שלא נוצר עודף במלאי. ניהול נכון של מלאי ניתן להשיג על ידי תכנון קפדני של מלאי ורכש ומעקב צמוד אחר הנתונים הלוגיסטיים.

 

המרכיב השלישי, שהולך והופך חשוב יותר בעולם האספקה, הוא כניסת הטכנולוגיה. האינטרנט שנכנס לחיינו לפני כמה עשורים אחדים חולל מהפכה בעולם העסקים והתעשייה. בהתאם להתפתחות האינטרנט, כך התפתח גם שוק הרכישות האלקטרוניות. על פי תחזיות כלכליות, בעשור הקרוב יותר מ-50% מעסקאות הרכש בעולם יתבצעודרך רשת האינטרנט. עם הזמן, אחד השלבים היחידים שלא יהפכו דיגיטליים הוא ההפצה. התפיסה הטכנולוגית מדברת על שינוי בהרגלי הצריכה, יחד עם ציפיית הלקוחות לאספקה מהירה יותר ויותר. במקביל, באמצעות האינטרנט, ניתן לייעל תהליכים בשרשרת האספקה, תוך צמצום תחנות בדרך וכך גם עלויות.

 

קשה להפריז בחשיבותו של ניהול שרשרת אספקה בעידן שבו אנו חיים. ארגון טוב הוא ארגון שמביט אל הקדמה, לעבר התייעלות, צמצום וחסכון. 


chain-1027864_1280.jpg