שירותים

משחק השוקולד

משחק השוקולד (The Commodity Purchasing Game בשמו האנגלי) מדמה תהליכי רכש של קקאו בחברה תעשייתית המייצרת מוצרי שוקולד. הקקאו הוא קומודיטי שמחיריו משתנים מידי יום בבורסת הסחורות, לעיתים בצורה חדה מאוד. המשחק פותח בקנדה בידי פרופסור מייקל לינדרס, מומחה בינלאומי ידוע בתחום הרכש שפרסם ספרים רבים בנושא.

המשחק משוחק בצוותים המתחרים אחד בשני. כל צוות מקבל החלטות רכש – כמה קקאו לרכוש בכל חודש? – כשהוא צריך לאזן עלויות שונות – מחיר הקקאו, עלויות מחסור, עלויות מלאי, לעבד מידע כמותי רב, להעריך אי ודאויות מהותיות – צריכת השוקולד בחודש הבא ומחיר הקקאו בחודשים הבאים. החלטות כל צוות צריכות לעמוד באילוצים הארגוניים, למשל חסם עליון על גודל המלאי. מטרת המשחק היא להגדיל את הבונוס של הצוות כשהבונוס נגזר מטיב ההחלטות. 

כל צוות ומשתתף יתמודד עם הנושאים הבאים:

  • אסטרטגיית הרכש לשוק הקומודיטי.
  • השיקולים בקבלת ההחלטות.
  • הקשר בין ריווחיות החברה לאסטרטגיית הרכש.


ההשתתפות בסימולטור מקנה למנהלים ואנשי המקצוע יכולות לבנות תהליכים ולקבל החלטות רכש חשובות באופן מובנה. בסיום המשחק יוצגו וינותחו תוצאות ותהליכי קבלת ההחלטות בכל קבוצה.

קהל יעד

המשחק מיועד למנהלים ולעובדים המעורבים ומשפיעים על הרכש ומושפעים מתוצאותיו - יצור, רכש, שרשרת הספקה, לוגיסטיקה, תפ"י, מנהלי שיווק, מנהלי כספים. בגלל אופי הסימולטור והדינמיקה הקבוצתית המשחק מתאים ומביא תועלת לעובדים מכל הדרגים, כולל הדרג הניהולי הבכיר.

לוח זמנים

הסימולטור נמשך כ – 4 שעות כולל הסבר, המשחק עצמו וניתוח התוצאות.