מכרזים מקוונים

מה הוא מכרז מקוון?

מכרזים מקוונים (Reverse Auctions, E auction) הם שיטה חדשה יחסית לביצוע סורסינג שהתפתחה וצברה תאוצה בשנים האחרונות. תהליך העבודה הבסיסי במכרז מקוון מתחיל בהוצאת מפרט של המוצר (פריט פיזי או שירות) על ידי הארגון לספקים. במשך זמן (כחודש) הספקים לומדים את המפרט. בתאריך שנקבע הספקים כולם נכנסים לאתר אינטרנט מיוחד, ומציעים דרך האתר מחירים למוצר. כל ספק רואה את מיקומו מבחינת מחיר ויכול להוריד את המחיר על מנת להיות הזול ביותר. התהליך נגמר כשספק מציע מחיר ואף אחד לא מציע מחיר זול יותר. שלב זה של הצעת מחירים אורך שעות ספורות ולעיתים פחות משעה.

יתרונות וחסרונות מכרזים מקוונים

מכרז מקוון מבטיח תהליך מהיר מאוד ואובייקטיבי (במובן זה שלמקבלי הההחלטות אין יכולת להשפיע על ההחלטה). יכולת ההחלטה במכרז מקוון עוברת ממקבלי ההחלטות בארגון לתהליך עצמו. המכרז גם מפעיל על הספק לחץ פסיכולוגי עז להוריד את המחיר "עוד קצת" בשביל לזכות. במקרים של סגמנטי רכש מסובכים (ראה בהמשך) המכרז המקוון אינו מסוגל לתאר את מודל ההחלטה הנכון ואז או שבחירה בספק שגויה או שבוחרים ספק שלא על פי תוצאות המכרז, דבר שיוצר התמרמרות חזקה ואי אמון בתהליך מצד הספקים.

מתי כן מכרזים מקוונים?

  • אם כבר מכרז אז שיהיה מכרז מקוון. בארגונים שחייבים להשתמש במכרזים במובן הפורמאלי שלהמונח מכרז, למשל בשירות הציבורי, אזי מכרז מקוון מביא יתרונות רבים של מהירות ובסקטור הציבורי חסרונות המכרז המקוון אינם רלבנטיים.
  • בסגמנטי רכש פשוטים ואו עם ערך נמוך ביחס. פשוט/ערך נמוך תלוי כמובן בארגון.

מתי לא מכרזים מקוונים?

מכרזים מקוונים הם בחירה רעה מאוד בסגמנטים גדולים ומורכבים שבהם דרושה אנליזה מעמיקה של הצעות הספקים על מנת להגיע לפיתרון האופטימלי, כשיש אילוצים עסקיים (למשל אני רוצה לכל פריט יותר מספק אחד, מקסימום 10 ספקים לכל מכלול הפריטים ו – 50% מהביזנס צריך ללכת לספקים קיימים), וכשיש קריטריוני החלטה מורכבים פרט למחיר/עלות. מכרזים מקוונים אינם מסוגלים לטפל ולייצג מורכבות זאת. במקרים אלו מערכת של אופטימיזציית סורסינג תתאים הרבה יותר. פרוקטר וגמבל למשל משתמשת באופטימיזציית סורסינג לסגמנטי רכש מורכבים ובמכרזים מקוונים בסגמנטים פשוטים.

  • מכרזים מקוונים מקצועיים
  • מכרז מקוון לעסק
  • מכרזים מקוונים מדהימים