מחלקת רכש

מחלקת רכש בארגון בניגוד למחלקות אחרות, אינה בעלת תחומי פעילות מוגדרים וקיים שוני גדול בין המיבנה הארגוני ותחומי הפעילות בין מחלקת רכש אחת לשניה בארגונים שונים, אפילו בארגונים באותה תעשיה ובאותו סדר גודל.

תחומי הפעילות שניכללים, תמיד או לעיתים, תחת מחלקת רכש הם:

1. הקניית יתרון תחרותי לארגון דרך הרכש.

2. ביצוע רכש אסטרטגי שנותן את הערך לארגון.

3. הורדת עלויות.

4. ניהול קבלני מישנה.

5. ניהול הסיכונים ברכש.

6. טיפול בהיבטי הרכש של פיתוח מוצרים חדשים.

7. ניהול חוזים עם ספקים.

8. ניהול ספקים – הערכת ומדידת ספקים, פיתוח ספקים.

9. ביצוע התהליך התיפעולי של P2P, מהוצאת הזמנות דרך מעקב הספקות, קבלת הסחורה     ועד תשלום לספק.

10. טיפול בהזמנות קטנות מספקים מישניים, המכונות בלשון המיקצועית Tail Spend.

11. טיפול ביבוא של חומרי גלם או מוצרים אחרים שהחברה קונה.

12. הכנסת טכנולוגיות ומערכות מידע חדשות לרכש.

חלק מפעילויות אלו נימצאות תמיד, או כמעט תמיד, במחלקת רכש.  פעילויות אחרות נימצאות לעיתים במחלקות אחרות, בגלל סיבות היסטוריות, פוליטיות או שמנהל הרכש רוצה להתמקד בעיקר, ולעיתים אף מוצאות למיקור חוץ.  פעילויות אלו כוללות ביחוד מעקב הזמנות, טיפול בהזמנות קטנות וטיפול ביבוא.

מחלקת רכש כיוצרת יתרון תחרותי

התפישה המסורתית שמה דגש על מחלקת רכש כגוף שתפקידו להביא לארגון מחירים נמוכים על ידי הורדת מחירי ספקים. השינויים בעולם הרכש מובילים לשינוי מהותי והכרחי בתפישת העבודה וביעדים של מחלקת רכש.

הרכש צריך לייצר לארגון יתרון תחרותי!

מנהל רכש צריך לשאול את עצמו מידי יום, ולכוון בהתאם את כל הפעילות שלו ושל מחלקת רכש, לא איך הורדתי עלויות אלא איך תרמתי לתחרותיות של הארגון ושהארגון יוכל למכור יותר ולהרוויח יותר.

יתרון תחרותי משפיע על אחד או יותר מהגדלים הכלכליים הבאים:

1. הכנסות החברה.

2. הוצאות החברה.

3. רווחי החברה (באמצעות ההשפעה על ההכנסות ו/או ההוצאות).

4. שווי השוק של החברה.

היתרון התחרותי משתנה מארגון לארגון, לפי האסטרטגיה הארגונית, ומתעשייה לתעשייה. המימדים שהרכש נדרש לפעול בהם גדלים – הוא צריך להשפיע על ההכנסות ולא רק על העלויות, על כלל העלויות ולא רק דרך המחירים, ועל ניהול סיכונים. חשוב להבין שיתרון תחרותי מול המתחרים הוא יחסי וזמני. היתרון יכול להשתנות עם הזמן, בהתאם לדינמיות השוק וכן בהתאם לפעולות ותוצאות המתחרים. אם הורדתי עלויות משמעותית מול המחירים ההיסטוריים שלי, אך המתחרים עדיין קונים את הפריט יותר זול ממני, הרי שעדיין נותרתי בחיסרון תחרותי.

הרכש יכול ליצור יתרון תחרותי במספר מימדים:

1. יתרון בעלויות על פני המתחרים:

2. יתרון טכנולוגי מול המתחרים:

3. יתרון בזמנים מול המתחרים – שרשרת הספקה מהירה יותר:

4. הבטחת אספקה של רכיב/מודול חשוב:

5. מניעת אספקה של רכיב/מודול חשוב ממתחרים:

6. הקטנת ההון הנדרש ושיפור תזרים המזומנים:

7. ניהול נכון של רכש גומלין ( BUY BACK או OFF SET):

8. ניהול סיכונים טוב יותר מהמתחרים.

9. הבטחת שרידות הארגון.

מינט טכנולוגיות היא חברה המציעה מיגוון גדול של פיתרונות בעולם הרכש ושרשרת ההספקה. חלק מהפיתרונות שלנו הם ביצוע רכש באאוטסורסינג במודלים שונים, מותאמים לכל לקוח, יעוץ וביצוע פרויקטים עם מחלקת הרכש בשורה של נושאים, אסטרטגיים ותיפעוליים.