לוגיסטיקה מול רכש

קטגורית השירותים הלוגיסטיים שהחברה צורכת -  שילוח בינלאומי במודולטייס השונים , תובלה מקומית, מחסנים – מהווה בארגונים רבים הוצאה משמעותית.

יתרה מזאת האחריות לרכש קטיגוריה זאת והאופן בו הארגון רוכש שירותים לוגיסטים יכולים להיות נתונים במחלוקת עזה בארגון בין הרכש ללוגיסטיקה כשהלקוחות הפנימיים מעורבים גם הם, כמו השיווק במקרה של מישלוחים ללקוחות.  

הקונפליקט בין הרכש ללוגיסטיקה ללקוחות הפנימים נובע מהגדרת מטרות שונות, לעיתים באופן גלוי ולעיתים פחות גלוי. מסורתית הרכש מעוניין בהורדת עלויות בעוד הלוגיסטיקה ולקוחות פנימיים ברמת שירות גבוהה וסיכונים נמוכים.  האחרונים חושבים שרדיפת הרכש אחרי מחירים נמוכים תוביל להדרדרות ברמת השירות, הדרדרות שתעלה בזמן הספקה ארוך יותר ומלאים גדולים יותר. הרכש חושב שהלוגיסטיקה מוכנה לשלם יותר מדי בגלל שמרנות ופחד משינוי המצב הקיים.  

המפתח לשינוי וניהול הקטיגוריה בצורה נכונה על ידי הרכש, הלוגיסטיקה וכל בעלי העניין הוא קבלת החלטות מבוססת עובדות ונתונים כמותיים וחישוב עלות כוללת (TCO – Total Cost of Ownership) לכל מדיניות לוגיסטית הכוללת רמות שירות ואילוצים, ולא אמוציות או תחושות בטן. המדיניות הלוגיסטית והעלות יכללו יעדי עלויות כמו גם יעדי שירות וביצוע.  הלוגיסטיקה והלקוחות הפנימיים צריכים להבין  שלכל אילוץ שלהם יש משמעות כלכלית, ואת העלות של כל אילוץ.  

למשל לעבוד רק עם הספקים הלוגיסטיים הקיימים מייקר את ההוצאה הלוגיסטית השנתית במיליון דולר מול עבודה עם ספקים חדשים.  האם הסיכון הנתפש בספקים חדשים שווה מיליון דולר?  או הובלת סחורה בטרנס שיפמנט בקו מסוים שתגדיל את זמן ההובלה בשבוע אך תחסוך 200 אלף דולר (ואולי אפשר להתחלק בחיסכון עם הלקוחות כדי להשיג את הסכמתם).

תוכנת אופטימיזציית סורסינג, כדוגמת המערכת של מינט טכנולוגיות, מתאימה במיוחד לתמוך במשא ומתן הפנימי בין הרכש ללוגיסטיקה והלקוחות הפנימים  בזכות היכולת שלה לטפל בכמויות נתונים גדולות, למדל את קטיגוריית הלוגיסטיקה (או כל קטיגוריה אחרת) בצורה נכונה ומפורטת, לעשות תרחישים של מה אם, להציג מודלי עלות כוללת של מדיניות שונות ולחשב את חלוקת הרכש האופטימלית בין הספקים כדי להשיג עלות זאת. התוכנה עושה כל זאת בצורה מובנת למשתמש ותוך יצירת שקיפות ודיאלוג על התועלות מול העלויות של כל חלופה.  היא משמשת הן למשא ומתן הפנימי בין הרכש ללקוחותיו והן למשא ומתן החיצוני עם הספקים.  ניתן בעזרת המערכת לבודד אי הסכמות, להבין את המשמעות שלהן ובכך להגיע להסכמה מהירה יותר וליצור יחסים טובים יותר בתוך הארגון בין הרכש ללקוחות שלו ולאחר מכן בין הארגון לספקים.